Proteincompany Magazine

Täältä löydät uutta inspiraatiota joka viikko!

Supersarjalla lisää tehoa harjoitteluun

Supersarja tarkoittaa yksinkertaistettuna kahden eri liikkeen yhdistelmää samassa harjoitteessa. Supersarjat mielletään aikaa säästäviksi, sillä harjoitteessa on hyvin vähän tai ei lainkaan palautumisaikaa liikkeiden välillä. Ne ovatkin usein järkevä vaihtoehto silloin kun sinulla on kiire, kun kuntosali on sulkeutumaisillaan tai kun haluat suoriutua harjoittelusta nopeasti.



Jos et halua levätä liikesarjojen välillä tai sinulla on taipumusta levottomuuteen taukojen aikana, supersarjat voivat olla sopiva harjoitusmetodi sinulle. Näissä harjoitteissa eri lihasryhmiä treenataan kunnolla, mutta lyhytkestoisesti. Jos lisäät treeniin useampia liikkeitä, harjoitusta kutsutaan triplasarjaksi tai giant-sarjaksi.

Näin supersarja toimii

Useimmat supersarjat koostuvat perusliikkeestä ja sitä seuraavasta vastavaikuttajaliikkeestä. Jos aloitat vaikka penkkipunnerruksilla, teet sen jälkeen vipunostoja. Perusliikkeessä, eli penkkipunnerruksessa, tehdään vähemmän toistokertoja ja lisätään vastavaikuttajaliikkeen eli vipunostojen toistoja.

Jos esimerkiksi teet 8 penkkipunnerrusta, vipunostoja tulisi tehdä 12 toistoa. Harjoitteiden välillä ei pidetä lainkaan taukoa. Pidä sen sijaan 1–1,5 minuutin palautumistauko, kun olet tehnyt ensimmäisen sarjan loppuun.

Supersarjaan voi yhdistää myös hauis- ja ojentajaharjoituksen. Harjoitus tehdään samalla tavalla ja lepotauko pidetään sarjan jälkeen.

Mille lihasryhmille harjoitus sopii?

Voit yhdistää supersarjaan harjoitteita haluamistasi lihasryhmistä. Treenaa samaa lihasryhmää erityyppisillä harjoitteilla tai aktivoi eri lihasryhmiä tekemällä esimerkiksi hauisharjoitteita ja vatsalihasliikkeitä. Yhdistele liikkeitä oman mielesi mukaan!

Ajatuksia blogikirjoituksesta? Kommentoi alle
Ei kommentteja
Ole ensimmäinen joka kommentoi:
Nimi:
Sähköpostiosoite (ei julkaista):
Anna koodi: 8WJR54 (vahvistamme ettet ole robotti)
Lisää artikkeleita Treeniliikkeet
Supersarjalla lisää tehoa harjoitteluun

Supersarjalla lisää tehoa harjoitteluun

2021-09-23
Supersarja on tehokas – kahden erilaisen harjoituksen yhdistäminen säästää aikaa ja lisää voimaa ja suorituskykyä. Lue lisää täältä!
Lue lisää
Ranskalainen punnerrus – Tekniikka ja hyödyt

Ranskalainen punnerrus – Tekniikka ja hyödyt

2021-09-23
Lue lisää ranskalaisesta punnerruksesta; harjoituksesta, joka vahvistaa ylävartalosi lihaksia tehokkaasti. Voit tehdä liikkeen tangolla tai käsipainoilla, joko molemmilla käsillä samanaikaisesti tai yksi käsivarsi kerrallaan.
Lue lisää
Treenaa tehokkaasti leuanvetotangolla

Treenaa tehokkaasti leuanvetotangolla

2021-07-16
Treenaa leuanvetotangon kanssa – löydät täältä harjoitukset, joita voit helposti tehdä kotona. Annamme myös vinkkejä erilaisista variaatioista, joiden avulla saat voimakkaan ylävartalon. Lue täältä lisää!
Lue lisää
Pistoolikyykky – Vaikea mutta tehokas

Pistoolikyykky – Vaikea mutta tehokas

2021-07-16
Opi tekemään oikeanlainen pistoolikyykky. Harjoitus tehdään kyykkäämällä yhdellä jalalla, jolloin asentosi muistuttaa pistoolia. Erittäin tehokas liike jaloille. Lue lisää täältä!
Lue lisää