Proteincompany Magazine

Täältä löydät uutta inspiraatiota joka viikko!

Pistoolikyykky – Vaikea mutta tehokas

Pistoolikyykyn – tai yhden jalan kyykyn, kuten sitä voidaan myös kutsua – tekeminen voi osoittautua todella vaikeaksi ennen kuin opit liikkeen oikean tekniikan. Pistoolikyykky vaatii suurten lihasten lisäksi työskentelyä myös pieniltä lihaksilta kuin myös runsaasti ketteryyttä ja liikkuvuutta. Kokeile vaikka itse – tunnet sen heti!



Kuinka pistoolikyykky tehdään?

Ensin on tarkistettava, että olet riittävän ketterä tekemään pistoolikyykyn – muussa tapauksessa on tärkeää jatkaa venyttelyn harjoittelemista vielä jonkin aikaa ennen liikkeen tekemistä. Kokeile siis ensimmäisenä, kuinka hyvin pystyt kyykkäämään. Pystytkö siihen ilman, että kantapäät irtoavat lattiasta tai kallistuvat eteenpäin? Jos näin on, olet valmis!

Pistoolikyykky tarkoittaa samaa kuin yhden jalan kyykky, jossa lepäävä jalka ja käsivarret on pidettävä suorana edessä samassa linjassa lattian kanssa samalla, kun toinen jalka taipuu kyykkyyn. Tämä voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on todella hankala tehdä – ainakin siihen asti, kunnes opit oikeanlaisen tekniikan. Liike asettaa korkeat vaatimukset nilkoille ja lantiolle.

Aloita helpolla – lisää vaikeusastetta vähitellen

Päästäksesi sisälle harjoitukseen ja opettaaksesi keholle, mitä liike siltä vaatii, voit aluksi hyödyntää ensimmäisten pistoolikyykkyjen kanssa pientä apua. Ota siis aluksi tukea jostakin vakaasta, kuten seinästä tai pylväästä, ensimmäistä pistoolikyykkyä tehdessäsi – tämä lisää onnistumisen todennäköisyyttä. Harjoittele sitten parempaa tekniikkaa pyrkimällä tukemaan itseäsi kerta kerralta vähemmän noustessasi ylös kyykystä. Tulet viimein onnistumaan!

Voit lisätä kuormitusta ajan myötä pysähtymällä kyykkyasentoon hetkeksi tai tekemällä liikkeen esimerkiksi käsipainolla.

Ajatuksia blogikirjoituksesta? Kommentoi alle
Ei kommentteja
Ole ensimmäinen joka kommentoi:
Nimi:
Sähköpostiosoite (ei julkaista):
Anna koodi: HAJjUx (vahvistamme ettet ole robotti)
Lisää artikkeleita Treeniliikkeet
Treenaa tehokkaasti leuanvetotangolla

Treenaa tehokkaasti leuanvetotangolla

2021-07-16
Treenaa leuanvetotangon kanssa – löydät täältä harjoitukset, joita voit helposti tehdä kotona. Annamme myös vinkkejä erilaisista variaatioista, joiden avulla saat voimakkaan ylävartalon. Lue täältä lisää!
Lue lisää
Pistoolikyykky – Vaikea mutta tehokas

Pistoolikyykky – Vaikea mutta tehokas

2021-07-16
Opi tekemään oikeanlainen pistoolikyykky. Harjoitus tehdään kyykkäämällä yhdellä jalalla, jolloin asentosi muistuttaa pistoolia. Erittäin tehokas liike jaloille. Lue lisää täältä!
Lue lisää
Treenaa koko kehoasi kuntopallolla

Treenaa koko kehoasi kuntopallolla

2021-07-16
Optimaalinen kuntoiluväline – kuntopallo treenaa koko kehoa ja voit harjoitella sen kanssa kätevästi niin kotona kuin matkallakin. Lue lisää kuntopallosta täältä!
Lue lisää
Treenaa vatsaa ja hartioita kahvakuulalla

Treenaa vatsaa ja hartioita kahvakuulalla

2021-07-16
Kahvakuulaharjoitukset tekevät treenistä helppoa. Voit treenata kahvakuulalla niin vatsaa kuin hartioita ja monia muita lihaksia sekä tehdä kahvakuulaheilautuksia. Lue täältä lisää!
Lue lisää